vineri, 3 martie 2023

Curs Domestika - Polina Oshu: Broderie si pictura textila pentru incepatori. (U1-U3)


Buna! 

Mentionam acum cateva zile, faptul ca am inceput un nou curs pe Domestika: Biblioraft A5 „Conturul Zanei” - Fii creativ! (S8/52). Va prezentasem biblioraftul decorat cu primul proiect realizat in cadrul cursului, despre care ramasese sa va povestesc in alt articol - cel de astazi.

Cursul in cauza se numeste Embroidery and Fabric Painting for Beginners (Polina Oshu) | Domestika, este narat in limba engleza si vine cu provocari interesante. iata filmuletul de prezentare:


Astazi va voi povesti despre primele 3 capitole de curs (U1-U3) si despre proiectul meu de practica. Adevarul este, ca mai am un curs realizat tot de Polina Oshu (pe care il achizitioanasem primul) despre pattern design (cum sa realizam motive florale, cu marker acrilic). intentionam sa il parcurg pe acela initial - doar ca nu am markere acrilice (si nu stiu ce marca sa imi iau, ca sa le si pot folosi - asa ca daca aveti idee si imi puteti oferi solutii, m-ar ajuta mult). 

Revenind. Acest curs combina pictura pe material, cu broderia. Aceasta este ideea de baza. Mi s-a parut foarte interesant inca de la inceput si mi-a placut foarte mult cum arata creatiile autoarei cursului. 
  • In primul capitol, aflam cateva lucruri despre autoare si despre influentele pe care alti artisti le-au avut asupra creatiilor sale. M-am bucurat sa descopar ca intuisem bine influentele de „familie” ca sa spun asa - si anume, venite din partea celor doua bunici.
  • Al doilea capitol ne ghideaza pasii in ceea ce priveste 
    - exprimarea artistica,
    - cum si unde putem gasi inspiratie
    - materialele necesare pentru curs.
  • Cel de-al treilea capitol, intitulat Teorie si Practica, urmareste:
    - culoarea (teorie) si roata culorilor (suport de curs)
    - forme si compozitie (cu exemple, desigur)
    - cum sa ne transferam desenul pe material
    - cum sa brodam (mai multe cusaturi)
    - la final avem ca tema, realizarea unei compozitii simple, abstracte
Putem folosi si exersa pe modelele propuse de autoare in curs. Dar suntem incurajati sa invatam sa ne exprimam singuri, sa ne descoperim stilul si sa lucram in directia respectiva.
Ce am facut eu? Recunosc, intentionam sa exersez folosind si propunerile din curs. DAR! Unu la mana, s-a dovedit ca markerele textile sunt destul de diferite... doi la mana materiale am, dar niciodata ce am nevoie atunci cand am nevoie. Si trei la mana, voiam musai sa fac ceva luna trecuta, pentru ca era vorba de materiale reciclate, aveam si o tema restanta si era si se mula perfect pe cea de-a patra tema a lui MNiko - fii creativ. Va dati seama, daca reuseam (si am reusit) ce mare bucurie mi-as fi oferit (si cum asta e cel mai bun tratament de care pot sa beneficiez pentru a ma simti bine si a imi ridica vibratia.... aveam tot interesul, daca se poate spune asa, sa duc proiectul la bun sfarsit).


In curs, sugestia este sa facem un exercitiu cu o compozitie abstracta, cat mai simpla atat ca elemente cat si cromatic. Eu si Keep it Simple.... Da. Oricat m-as stradui... tot apar complicatii. Ideea era sa fac conturul zanei. Obsedanta tema care deja ma bantuia si pe care tineam mortis sa o bifez cu aceasta ocazie de pe lista de restante. Desi initial acest proiect facuse parte (la momentul cand l-am propus Tema #49 ” Conturul zanei - tablou / autocolant / decoratiune ”) dintr-o serie de mai multe tablouri micute mixed-media, realizate pe paginile de inceput (la coperte) ale unui mic jurnal.... Din care deja am prezentate temele de iarna si primavara (daca nu ma inseala memoria si.. stati ca verific: #29 - "Primavara in pasi de dans " si Bradul Verde - Mixed Media) pana cand voi reusi eu sa recuperez respectiva fila, fotografic vorbind, era nevoie de o alta lucrare. Si, parcurgand acest curs, mi-a venit ideea salvatoare. 


Cum exercitiul pe care il aveam de facut dupa parcurgerea primelor trei capitole era unul ce implica o compozitie abstracta, am facut tot felul de incercari de a .... abstractiza (hahaha) prin diferite forme simple, un contur al uneo zane. Si .. iata cam in ce fel au aratat diferitele mele incercari. Ah, mai era ceva - voiam sa mai „prind un iepure” (recuperez o tema) - cea cu buzunarele. De aceea incercam sa incadrez compozitia astfel incat, sa poata fi interpretata pe un buzunar.


Pana la urma, am ramas la ideea unei zane care sta pe luna.... Am incercat sa tin cont si de sfaturile autoarei de curs care in principiu erau:
- sa evitam pe cat posibil suprapunerile la inceput (eh... am evitat, cat am putut, dar ideea zanei asezata pe luna nu prea aveam cum sa o ilustrez altfel)
- sa nu lipim elementele care se invecineaza, lasand ceva spatiu intre ele (mai degraba sa cream suprapuneri - asa cum am procedat eu cu aripile).
- sa nu folosim foarte multe culori, recomandarea fiind doua pentru inceput (eu am folosit trei si voi povesti mai jos de ce)


Fotografia cu imaginea zanei colorata si materialele alese (cea cu zilele 21 si 22 de pe agenda) reprezinta schita finala, cu mentiunile „tehnice” notate pe ea. Am simplificat-o in imaginea de mai sus - si am renuntat la ideea de buzunar, pentru ca la acel moment nu aveam disponibil unul care sa se preteze la asa ceva si materialul pe care urmam eu sa lucrez nu se preta la buzunar...


Am creat sablonul din hartie si, cu bucatele de scoci de hartie, l-am folosit ca sa pot sa il transfer pe material. matareialul folosit era o bucata de pantalon bleu deschis (care s-a mai decolorat putin, spre marea mea bucurie - pentru ca aveam nevoie de un mediu mai deschis) primita acum ceva timp de la Micaela, pentru proiecte creative.

Inainte sa continui povestea despre proces in sine, voi enumera si celelalte materiale: 
- markerele textile folosite au fost de doua feluri: unele cu varf putin mai subtire si nou achizitonate care se numesc Centropen si altele cu varf mai gros, primite acum cativa ani de la parinti (luate din Lidl) de la Creabox.
- firele:
 - unele(alb, galben) sunt tipul de mouline clasic (6fire), ceva frantuzesc, cumparat acum vreo 10 ani, cand inca mai exista Creashop (si care fire se termina super repede, spre marea mea exasperare), 
 - celelalte (mov si verde inchis si foarte deschis) sunt o varianta mai subtire, primita in dar de la Ghemuletul Incalcit.


Primul lucru pe care l-am facut a fost sa spal si sa calc materialul (din nou). Apoi am facut transferul. Eu nu am creioane speciale / markere care dispar la aer/spalat. Asa ca am folosit urmatorul cel mai la indemana lucru sugerat in curs (din fericire): creioane acuarela. Am trasat conturul formelor cu acestea, in functie de culoare (la conturul bratelor se poate observa mai bine.
Cu markerele.. ohoo.. distractie.Vorba vine. Am avut emotii ca nu se va vedea galbenul deloc. Si, recunosc, asta e o problema atunci cand nu poti folosi diverse materiale.... Am vazut ca unele persoane vopseau / sau poate decolorau partea ce urma a fi vopsita. Singura idee care mi-ar veni in aceasta directie (accesibila cat de cat mie, atata timp cat nu e vreo varianta horror, adica parfumata..... da, apa oxigenata parfumata 😅, ce - va mira?) era apa oxigenata. De care nu am. Si am dubii ca ar decolora cum ar trebui. 
Am testat asadar intr-un colt, pe material, galbenul si m-am bucurat observand ca se zareste. Am folosit doua tipuri de markere din urmatoarele motive: cele de la Centropen au varf subtire. Problema nu este ca dureaza mai mult sa umpli o forma cu culoare - problema este ca nu trebuie sa folosesti prea multa culoare atunci cand folosesti pentru ca risti ca materialul sa devina scortos si greu de decorat, purtat eventual. Ori materialul ales de mine era din start subtire.... Practic, singura solutie era sa folosesc un marker cu varf mai gros pentru interior. Idem la verde si mov.
Observatii - diferenta de culoare nu m-a deranjat foarte tare (oricum urma sa folosesc si broderia) - este insa de notat ca unele markere sunt mai uscate (galben), altele mai lichide (violet) si altele, oricat te-ai stradui, au o personalitate schimbatoare (verdele, haha).

Apropo, autoarea cursului nu foloseste verde in compozitii, inlocuindu-l cu albastru. M-am tot gandit sa folosesc si eu albastru pentru aripi dar am mers pe aceasta combinatie pentru ca asta aveam la dispozitie si timpul ma presa.



Am asteptat putin mai mult de doua ore ca sa se usuce markerele si apoi am calcat cu fierul de calcat pentru fixare (eu am pus o coala A4 sub material si alta peste - ca sa nu am surprize. Apropo, am avut ceva sub material cand am folosit markerele - vopseaua din ele trece prin material si al meu mai era si subtire).

Am montat pe un gherghef micut materialul (am ghergheful micut de la un kit recent achizitionat) si... sa inceapa distractia.


Categoric - am nevoie de o lupa fixa !!! :))))) Am avut un bec care se incarca solar si care  are un fel de carlic, agatat de mine efectiv... Si imaginati-va ca am avut si-o lupa in mana stanga si ghergheful fixat intre genunchi....Si incepe Ruxandra cu punctul (simplu.... cica) alternat (deci nu faci impunsaturi egale una langa alta - una mai mica alta mai mare si randul urmator alternezi.... daca poti. Daca - pentru ca, am observat si eu ca firul verde era mai subtire decat cel mouline obisnuit si oricat ma chinuiam eu sa fac drept, sa privesc prin lupa ce si cum... iesea... ce se vede (nu va uitati la cusaturile independente - acelea asa sunt menite sa fie).


Initial ma gandeam sa combin cele doua nuante de verde (cel din dreapta e un verde gri, deschis, nu alb). Dar am renuntat si am facut separat. Dupa cum se vede.  dupa care am facut bratele zanei si, oricat ma straduiam eu sa imblanzesc firul acela mai subtire, in combinatie cu materialul la randul lui subtire, asta a iesit. (Si desigur lupa... nelipsita lupa).



Dupa traumatizantul deja exercitiu despre care am povestit, mai ca imi venea sa renunt 😂😅 - acum ca ma uit, nu arata deloc asa de rau pe cat il vedeam eu atunci ... :))). Dar am facut punctul frantuzesc care tinea de par si ... dintr-o data am prins curaj. Am trecut la firele alb/galben si am vazut imediat diferenta. Mult mai usor se lucreaza. Am decis sa fac broderia la partea unde se suprapun cele doua elemente.


Apoi nu am mai facut poze, pentru ca am reusit in sfarsit sa ma bucur de lucru. Am mai lucrat varful lunii si accente din loc in loc pe ea. Acest lucru a estompat diferenta de culoare (dintre markere) si imi place mult cum a iesit. Am prin iar curaj sa pun fir mov in ac si am reusit sa brodez si conturul zanei, acolo unde imi propusesem in schita. Cel mai mult mi-s placut sa fac nodurile frantuzesti, alternand varianta de 2 bucle cu 3 (pe care le-am facut un pic mai ciufulite, tocmai ca sa iasa mai mult in evidenta.


Acum mai urma un pas - si anume sa montez cumva rezultatul (apropo, un alt sfat al autoarei este sa nu tinem foarte mult lucrul pe gherghef - eu l-am tinut doar cat am lucrat si tot a ramas urma, dar asta si pentru ca, cred eu, avea si putin sintetic in compozitie). Totusi pe mine nu m-a deranjat pentru ca, oricum, intentionam sa montez cumva rezultatul pe un cerc.. sau ceva de gen. Dar daca ar fi fost ceva ce nu trebuia sa aiba urma... atunci cu siguranta ar fi fost o problema (in caz ca vreti sa faceti asa ceva, sa tineti cont).


Evident ca Rukkusu a fost mereu alaturi sa imi tina sus moralul si sa ma incurajeze (mi-ar fi tinut ea si lupa sau becul... dar e micuta si nu a reusit ).


A doua zi, am montat broderia astfel: Am taiat un cerc de carton, trasand conturul dupa partea mai mica a gherghefului (cea care vine in interior). Am pus umlutura din perna intre cerc si material, am montat partea mobila a gherghefului la exterior, ca sa fixeze cartonul si sa pot aseza cum trebuieultimele detalii.


Am taiat materialul si l-am lipit pe spate, pe carton, cu banda dublu adeziva, dupa cum se poate vedea mai sus. Apoi am desfacut ghergheful si iata:


Pe spate am lipit un cerc e hartie alba astfel incat sa arate frumos si sa nu se mai vada marginile materialului. Acum mai ramanea sa gasesc o solutie sa integrez aceasta decoratiune pe biblioraft.  Si ideea a fost sa ii fac o rama crosetata.


Asfel, am putut sa o atasez de coperta mult mai usor si... i-am oferit si ei o finalitate - am facut rama crosetata cu un punct numit puff stitch (in fine, eu am pus de 4 ori pe croseta si am trecut prin toate si a iesit acel bumb simpatic - sunt mai multe variante de puff-uri  - de aceea am folosit acest termen).




Am terminat de vizionat tot cursul, mai am sa conspectez capitolele 4 si 5 si sa ma ocup de proiectul final. Deja am o schita facuta (ca deh, nu am renuntat la ideea proiectului cu buzunare) - dar inca nu stiu cum voi proceda, pentru ca estte vorba despre un material inchis la culoare. Asa ca este posibil sa mai fac ceva intermediar... cand voi gasi timpul necesar. Vom vedea. Pana atunci, ma bucur sa vad acest proiect, ori de cate ori intru la Buni in camera, unde sta asezat la loc de cinste :))).

Apropo... fara legatura cu proiectul! Voiam sa va zic ca la mine miercuri am avut muzica stereo de sirene pe la 11. Merg toate, ba. mai mult, inca una mai vioaie din spatele blocului a incercat un solo. Hahaha. Si ... daca este sa ma iau dupa data nasterii (cu adunari de cifre), maine ar fi Baba mea.

Ja ne!

6 comments :

CARMEN spunea... [Raspunde]

foarte foarte dragut! Ti-am admirat ceratia inca atunci când ai prezentat tabloul. Nu am stiut cum l-ai realizat, acum este foarte frumos detaliat, multumim.
Am admirat mereu hainele care au in plus o broderie, care le face singulare. Foarte foarte fain cursul! Candva doresc sa fac si eu ceva de acest gen - deocamdata sunt ocupata cu La Kossa, Fitness si pe 25.03 incep un nou curs de pictura - Bob Ross la Academia Populara.
Multumim mult pentru informatii, Rux draga! Spor in urmatoarele proiecte ♥ pupici

copilarim spunea... [Raspunde]

@CARMEN iti multumesc si ma bucur ca iti place!
Au multe cursuri foarte interesante pe Domestika (am unul de amigurumi in germana, haha) si, pentru cei crae nu pot participa direct, la un curs organizat offline, este o varianta buna. In plus, poti accesa oricand informatia, chiar si dupa ce termini cursul.
Abia astept sa vad ce vei face la cursul de la Academia Populara. Intr-o vreme visam sa fac si eu mici workshopuri.. cine stie, poate candva, chiar voi face. :) Chiar si online.
Mult spor si la La Kossa. :D Miscarea face foarte bine!! :*
Pupici cu drag ❣ sa avem mult spor :)

prietena-japoneza spunea... [Raspunde]

Foarte frumos ai lucrat ❤️ cândva am cusut și eu pe spatele unei cămăși de blugi, care apoi a devenit vestă...cândva...
Pupici ❤️

Suzana spunea... [Raspunde]

Mi-e jena ca inca nu am inceput cursul, insa fara sa ma organizez sunt cam aeriana. Frumos si interesant ce prezinti. Nu stiu cat timp iti ia
sa faci asa ceva. Ma refer la organizarea postarii.
Oricum Rukkusu pare a fi multumita de cum evolueaza lucrurile asa ca e bine!
Pup si weekend placut, draga Rux!❤️

copilarim spunea... [Raspunde]

@prietena-japoneza iti multumes si ma bucur ca iti place :*!!
Da? Ce fain!!! Eu am desenat cu creion dermatograf pe niste tricouri cateva modele :)) Tot asa... candva.
A fi fost fain daca mai ai vesta! Mie una imi place tare mult sa vad astfel de preschimbari ale obiectelor. Imi place sa vad magia facute de maini si suflete care creaza, transforma...

Pup cu drag 💟

copilarim spunea... [Raspunde]

@Suzana eu ce sa zic? am cursuri pe care le-am luat acum 2 ani. Sunt vreo 3 blocate efectiv - pentru ca nu mai am programul photoshop (de cand am pierdut laptopul alb :(.
Partea buna este insa ca, odata cumparate, cursurile ne sunt la dispozitie cand avem timp de ele si putem reveni la ele ori de cate ori dorim.

Imi ia mult timp - depinde desigur de postare, dar una ca aceasta imi ia mult tim - mereu zic ca termin rapid, dar... uite ca nu am cronometrat niciodata dar sare de jumatate de ora (si sare bine de tot cand sunt constant intrerupta pentru ca imi pierd ideile... ). Cu toate acestea imi face placere sa le scriu, de fiecare data.

Rukkusu e cel mai mare sustinator al meu, se pare :)) Ma urmeaza pretutindeni - cred ca ii place aceasta calatorie de 365 de zile pe blog.
Pupici cu drag! 💟

Trimiteți un comentariu